Ajankohtaista

Muistio Matkailun aamiainen 17.11.2017

04.12.2017

AAMUKAHVIT 17.11.2017
Joensuu, LujaTalon kokoushuone

Paikalla:

Hanna Marttila, PKO
Reijo Myyry, Kolin Kaskilinna Oy
Liisa Sorjonen, Ilomantsin kunta
Anna Jetsu, Karelia Expert Matkailupalvelu Oy
Hanna Vienoinen, Lieksan Vaskiviikko
Marja, Ilovoltti Oy
Nunna Nektaria, Lintulan luostari
Katri Vuorjoki, Karelia Cottages
Jaakko Löppönen, Karelia Expert Matkailupalvelu Oy
Heidi Parviainen, Finnhostel Joensuu
Lauri Jänis, Ilomantsin kunta
Liisa Sorjonen, Ilomantsin kunta
Tuija Rytkönen, Huhmari
Eero Tuomisto , Kuuksenkaari
Heikki Pieviläinen, Joensuun Taitelijaseura Ry
Mika Ahonen, Hotel Greenstar
Mikko Kettunen, Karu Survival
Tiina Hyvärinen, Pohjois-Karjalan Maakuntaliitto
Kyösti Tuhkalainen, Metsähallitus
Matti Kettunen, ISI-Kiinteistöt
 

MUISTIO

Karelia Expertin kuntarahoitus seuraaville vuosille on varmistunut; kaikki 14 kuntaa rahoittavat Karelia Expertiä (Pohjois-Karjalan kaikki kunnat sekä Heinävesi). Omistajuus- ja ohjauskeskustelua käydään vielä ensi kevääseen saakka, mutta työ etenee hyvässä hengessä. Kunnat tekevät parhaillaan omia ratkaisujaan mm. matkailuneuvontojen ja muun kuntakohtaisen järjestäytymisen osalta. Karelia Expertin Ilomantsin aluetoimiston sopimus loppuu vuoden 2017 lopussa, samoin Lieksan sopimus. Nurmeksen osalta neuvottelut ovat vielä kesken.

Karelia Expertin perustehtävä muuttuu, sillä jatkossa yhtiön tehtävänä on maakunnallisen matkailukysynnän kasvattaminen. VisitKarelia Salesin toiminta (myyntiyhtiö) säilyy ennallaan, mutta senkin toimintaan etsitään vielä uusia toimintamalleja (mm. Lakeland -yhteistyö). Myyntiyhtiössä on ensi vuonna kolme työntekijää ja Karelia Expertillä viisi, mikäli VisitKarelia Destination -hanke menee läpi.

Karelia Expertin organisaatio rakentuu seuraavasti: toimitusjohtaja, kehitysjohtaja (VisitKarelia Destination -hanke), projektikoordinaattori (VisitKarelia Destination -hanke), markkinointivastaava ja hallintosihteeri.

Nyt käynnistynyttä Lakeland -yhteistyötä koordinoi VisitFinland – sen focus on Kiinassa seuraavat kaksi vuotta. Lakeland -alue on Kiinassa tuntematon, joten ykkösprioriteettina on alueen tunnettavuuden kasvattaminen (etenkin medianäkyvyys & matkanjärjestäjät). Lisäksi osallistutaan mm. workshopeihin. Lakeland -yhteistyön budjetti on 500 000 € / vuosi, mukana Etelä-Savo, Etelä-Karjala, Pohjois-Savo ja Pohjois-Karjala.

 

 

MARKKINOINTIKESKUSTELU

Keskusteltiin tapahtumien järjestämisestä ja tapahtumien hakemisesta. Pohdittiin mm. majoituskiintiöiden merkitystä tapahtumien järjestämisessä à aina majoituskiintiöitä ei ole helppo saada. Karelia Expertin rooli voisi olla neuvottelija tapahtumanjärjestäjien ja majoitusliikkeiden välillä. Nykyisin asiakkaat kuitenkin varaavat majoituksen verkosta, välttämättä kiintiöitä ei aina tarvita.

Kotimaan markkinoinnissa esiteltiin Karelia Expertin toimesta Pohjois-Karjalan -kasvot markkinointiteema. Siinä tuotaisiin esiin henkilöitä, persoonia ja erilaisia tarinoita (yrittäminen, elämä itärajalla, asiakkaana Pohjois-Karjalassa  jne.) esiin videoin, kuvin ja artikkelein. Jo aiemmin on päätetty, että printtimarkkinointia tehdään vain tarpeeseen (esim. ryhmämatkaesite). Toiveita esimerkiksi IEK-kiertuesta on tullut ja ne on ajateltu ottaa ensi vuonna ohjelmaan. Kotimaan ensi vuoden markkinointibudjetti Karelia Expertin osalta on noin 100 000 euroa.

 

Toiveita ja terveisiä kotimaan markkinointiin matkailutoimijoilta:

  • Karjalaisuus ja iloisuus ”valteiksi” IEK -kiertuella à konseptin uudistaminen.
  • Pohjois-Karjalan kasvot -teema kiinnosti, esimerkiksi lentokentälle esiin
  • Tapahtumille tärkeää on ollut etusivunäkyvyys sanomalehdissä
  • Aikakausilehdet à sinne mainoksia tai lehtijuttuja (Kotiliesi, Seura jne.)
  • Hyvinvointi & luonto, esim. joku tunnettu henkilö vaeltamassa (ns. ilmainen näkyvyys)
  • Instagram -kuvaajia Pohjois-Karjalaan vierailulle à luonto
  • Majoituslistat verkkosivuille (nimi ja verkkosivu)
  • Itä -aspekstia voisi hyödyntää enemmänkin + some
  • Digimarkkinoinnin kampanjat tärkeitä
  • Vesiaktiviteettien nostaminen esiin mökkimajoituksen yhteydessä
  • Pohjois-Karjalan tarina selkeästi esiin
  • Maantieteen merkitys: syrjässä, mutta turvassa
  • TripAdvisoriin paikat esiin + henkilötarinat (ihmiset) tärkeitä
  • Kasvot ja tarinat
  • Millaista on olla karjalassa? -teema (persoonat, kuvat, videot). Olemme ykkösiä ”ihmisyydessä”. Jos maakunnallisesti valitaan esim. ihmisteema à pitää näkyä myös yrityksissä. Meidän pitää yhdessä päättää se, mitä me olemme.
  • Hiljaisuus, luonto, viileys
  • Mitä? Kenelle? Miten?
  • Aidot tarinat à arvot
  • Olemme matkailuyhteisö
  • Ydinviestin / lupauksen miettinen – alue – Lakeland – Finland à sama ydinviesti yrityksillä myös
  • Tarinagllerian muodostaminen (palveluntuottajien tarinat ja kertomukset)
  • Erilaiset kilpailut (mitä Pohjois-Karjala on jne.)
  • Hiljaisuusmatkailu on yksi mahdollisuus erottua + sillä on tutkimuksen kautta todettu tausta 

Takaisin arkistoon